Nya dahlior 2024

Jag beställde 3 nya dahlior från Larsviken. 


Idag satte jag knölarna i lite jord i en låda och hoppas att de ska förgro fint. Jag satte lådan i växthuset och har lagt fiberduk över för att skydda under natten. 

Tomater 2024

 
Jag kände att tiden rann iväg och att orken tröt. Jag köpte färdiga tomatplantor. Vi var på lantmännens vårmarknad i Stamnared. Köpte tomater av Lämpegården och av en tjej som var på plats (med Ekbackens fågel?). Det blev massa olika sorter så egentligen mycket bättre än att så själv. 


Nu står plantorna i det lilla växthuset inne i den stora tunneln. Det ska bli kallt igen bara 1 plusgrad på nätterna enligt prognosen så nu gäller det att passa dem så de inte dör. 



















Jätteeternell 2024

129 jätteeternell. 
 

Såetiketter

 

Purjolökssådd

 

Schalottenlök

 

Plan för sådd av sommarblommor

 

Plantera vårlök i december?

Även om det kom snö inatt så har vi haft en mild period och det var helt tinat i jorden. Så jag chansade och grävde ner narciss- och pärlhyacintlökar idag. Nu får jag se om de överlever och orkar bli något till våren. Jag planterade dem i gamla växthusgrunden. Jag kommer nog behöva gräva upp dem efter blomning för att ge plas åt dahliorna.
 
Flera av lökarna hade grott i påsarna.
 
 
 
 
Ordningen blev så här:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Vitlök 2024

 
 
Idag har jag, i pannlampans sken, satt vitlök. 
vi har aldrig lyckats så bra med vitlök. I år har jag gödslat enligt "farbror gröns" blogginlägg om vitlök. Jag hoppas det går bra att sätta den när jorden redan är frusen. För även om det är några plus på dagarna nu har det varit en kall period och jorden som fanns i pallkragen var frusen om än inte stenhård. Jag grävde ur en del jord, gödslade, satte klyftorna och tackte dem med ofrusen säckjord och säck-kogödsel. Nu håller jag tummarna. 

klyftorna sattes i pallkrage intill lilla tunnelväxthuset, samma krage som har "saffransodlingen". 
Fyra sorter. Närmast vägen: sabagold, primor, sabadrome, havel :närmast Stamnared

 
 
 
 
 
 
 
 

Blomsterlök 23/24

I år köpte jag vårblommande lök på Impecta. Ganska sent, de reade med 30% men eftersom vintern ännu inte kommit har det gått fint att sätta dem och de kommer nog klara sig bra. 
 

 
 

 
  • den blå mixen av krokus grävde jag ner i gräsmattan under äppelträdet.
  • de ljusgula krokusarna under en av kopparhäggmisplarna.
  • Saffranskrokusarna satte jag i ett hörn av en pallkrage i köksträdgården. De fick en sarg runt om så vi vet var de är och jag blandade i grus (sånt som ligger längs fasaden) i jorden och täckte jorden med ett gruslager.
  • rosastrimmiga tulpaner i pallkragen nedanför entrétrappan.
  • orange tulpaner i rabatten vid altantrappan, den med buxbomsklot.
  • mixen med dubbelblommiga hrävde jag ner längs med häcken vid sidan om öppningen till köksträdgården.
  • tre olika sorters narcisser grävde jag ner i den fd rabatten med azalean i typ under äppelträdet.
  • i de bruna påsarna var det tulpanlökar som jag fick av Fredrik, olika lila. De satte jag i den låga halvpallkragen i rabatten under köksfönstren. 
 

RSS 2.0